Keburukan IF Yang ramai Orang Tak Tahu

5 Keburukan IF Yang Ramai tidak tahu

Intermittent Fasting dikenali secara ringkas dengan nama IF. IF merupakan teknik atau  kaedah diet yang mana kaedah ini menyusun pola makanan mengikut jadual yang digilirkan antara waktu makan dan waktu puasa. IF  sangat popular dan terkenal dikalangan mereka yang nak dapatkan berat badan ideal yang sihat Walaupun IF ni ada banyak kebaikan, namun begitu ada juga buruknya. 

Jadi  syafa kongsikan antara keburukan IF yang ramai tak tahu.

1. Makan makanan yang tinggi kalori.
Buat anda yang baru pertama kali buat intermittent fasting, mungkin anda akan mengalami rasa lapar yang keterlaluan walaupun baru beberapa jam melakukan intermittent fasting. Lapar yang keterlaluan adalah disebabkan anda mengambil makanan yang tinggi dengan gula atau makanan yang tinggi GI. Apabila mengambil makanan begini anda akan mengalami sugar withdrawal dan ini yang akan membuatkan anda berasa cepat lapar dan rasa lapar yang keterlaluan. Jadi anda perlu menyemak semula apakah makanan terakhir sebelum anda berpuasa supaya dapat mengelakkan rasa lapar yang keterlaluan.

2. Berpuasa melebihi batas kemampuan.
Setiap orang kemampuan berbeza. Apabila melakukan intermittent fasting, buatlah ikut kemampuan yang boleh diterima oleh badan. Ada yang berpuasa 12 jam, ada yang 20 jam. Dan jangan tak tahu yang puasa sehingga 72 jam pun ada. Kenapa ada yang sanggup puasa sampai berhari-hari? Ini kerana mereka nak capai autopaghy. Autopagy ni adalah proses memecahkan protein dan komponen sel untuk digunakan semula bagi menghasilkan tenaga.

Lemak mula terbakar pada tempoh 14 jam berpuasa. Dalam tempoh 72 jam puasa, badan akan capai kemuncak autopaghy. Di kemuncak autopagy ini lah, badan dengan sendirinya akan mengeluarkan toksin yang berbahaya, komponen sel yang rosak akan dikitar semula.

Bila dilihat semula, apa yang Allah dah aturkan dalam Islam, puasa Ramadhan atau puasa sunat selama 12-13 jam sehari memang dah cantik. Sesuai dengan keperluan dan fitrah manusia.

3. Collagen berkurangan
Hasil dari melakukan intermittent fasting mungkin anda akan dapat berat badan yang ideal . Tapi perasan tak kulit jadi mengeleber, muka kelihatan lebih dari usia. Ini kerana bila melakukan Intermittent fasting nutrisi badan akan berkurangan.

Jadi apa yang perlu anda buat supaya cukup nutrisi dalam badan?

Pengambilan supplement amat lah penting. Shaklee mempunyai vitamin yang lengkap untuk anda ambil bila melakukan Intermittent Fasting.

1. Collagen powder
Serbuk collagen powder kaya dengan ekstrak sisik ikan dan pelbagai vitamin boleh meningkatkan lagi kolagen badan supaya anda kelihatan lebih muda dari usia

2. Vivix dan Coqtrol
Vivix kaya dengan antioksida dan coqtrol kaya dengan coenzyme Q10 boleh membantu dalam proses autopaghy.















Comments

Popular posts from this blog

Contohi Amalan Gaya Hidup Sihat Seperti Rasulullah SAW.

Jeragat tak boleh dihilangkan tapi boleh pudar. Sini petuanya.

Pengedar Shaklee di kawasan Kajang/Bangi